Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/amour1 
     AMOUR1          AMOUR2     
FEW XXIV amor
AMOUR, subst. masc. et fém.
[T-L : amor ; GD : amor ; GDC : amour ; DÉCT : amor ; FEW XXIV, 464a : amor ; TLF II, 819a : amour]

A. -

"Affection vive, sentiment élevé éprouvé pour une autre personne" : ...Et depuis le trespassement d'icellui defunct, ledit feu tresorier, pour contemplacion et amour qu'il avoit à sondit clerc, a icellui enfant, et elle aussi, gouverné et eulx donné de l'argent bien et grandement, jusques en la fin de ses derreniers jours. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 126). ...une foiz mons. le connestable avoit esté en male grace et amour de nosseigneurs les ducs de Berry et de Bourgongne (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 516).

B. -

"Passion éprouvée pour une personne de l'autre sexe" : Lequel qui parle, meu de l'amour que son cuer avoit desjà mise en icelle Marguerite, promist et enconvenança lors à icelle Marguerite, par la foy et serement de son corps, et leurs mains destres pour ce bailliés li uns à l'autre, que il seroit son mary et la espouseroit, en li promettent foy et crantement de mariage. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 205). ...icelle Jehennete lui dist que ledit Jaquotin l'amoit de très-grant et parfaite amour, et qu'il ne povoit durer s'il n'avoit compaignie à elle. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 265).

C. -

Loc.

 

1.

Par amour. "De bonne grâce" : ...demanderent aus habitans d'icelle ville et voisins dudit curé qu'ilz voulsissent tant faire par devers ledit curé qu'ilz eussent icelle fille, et que se par amours ilz ne l'avoient, qu'ilz feroient tant, feust par force ou autrement, qu'ilz l'auroyent. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 236).

 

2.

Pour l'amour de (Dieu)

 

-

"En invoquant l'amour que l'on a pour Dieu pour appuyer une requête" : ...et, entre les autres paroles qu'ilz orent ensamble, dist icelle Perrete à lui qui parle, que, pour l'amour de Dieu, il ne voulsist plus aler ne venir vers elle ; quar pour ce que son mary se souspeçonnoit des amours qui estoient entre eulx, avoit-elle esté batue par lui (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 275).

 

-

"Gratuitement" : Et, après ce, mengierent du pain que on leur avoit donné parmi le païs pour l'amour de Nostre Seigneur (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 447).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.